maanantai 15. helmikuuta 2010

Ikea-ammattilainen

Kävin tänään työreissulla Hesassa ja paluumatkalla kävin Vantaan Ikeassa. Viime viikollakin kävin. Joskus käyn menomatkalla, ihan vain vaihtelun vuoksi. Olen töissä saanut Ikea-miehen maineen. Kun olen reissussa ja soittavat minulle, kysyvät ensiksi, olenko sattumalta Ikeassa. Kiusallisen usein olen.

Minusta on vuosien saatossa kehkeytynyt oikea Ikea-ammattilainen. Joskus kun kyllästyn nykyiseen työhöni, voisin ruveta täyspäiväiseksi Ikea-konsultiksi. Pystyn esim. ostoslistan perusteella kertomaan, kuinka monen minuutin Ikea-keikka on tiedossa. Työkaverini ovat hämmästyneet siitä, miten tarkasti oikeassa olen. Tiedän parin neliömetrin tarkkuudella kunkin tuotteen sijainnin tavaratalossa. Jos kerrot minulle tuotteen nimen, en selviä sen löytämisestä (ne ovat kaikki niin samanlaisia nimiä), mutta jos sanot "vessaharja", löydän tuotteen alta aikayksikön.

Voisin hyödyntää taitojani esim. siten, että toimisin drive-in-tiskinä Ikean edustalla. Kiireiset työmatkalaiset voisivat autolla jonoon tullessaan lukea mikrofonin ostoslistansa, ja saisivat muutaman minuutin päästä tavaransa suoraan takakonttiin toimitettuna. Tai elämysmatkailijoille voisin järjestää opastettuja ryhmäkierroksia Ikeaan. Tai rikkaille liikemiehille yksityisopetusta Ikea-ostelussa. Voisivat sitten myöhemmin röyhistellä taidoillaan vaimoilleen.

Voisin myös tehdä työmatkojeni yhteydessä bisnestä Ikealla. Olen silloin tällöin tuonut vaimoni pyynnöstä sukulaisille ja naapuruston kotiäideille heidän ostoksiaan Ikeasta samalla, kun tuon tavaroita omaan kotiini. Tästä voisi oikeasti tehdä bisneksen. Lisäpalveluna huonekalujen kasaaminen, siitäkin on sattumoisin kokemusta kertynyt melkoisesti.

Tarkemmin sanottuna tästä pitäisi tehdä bisnes, ei tätä kovin pitkään hymypalkalla jaksa tehdä. Varsinkaan kun hymyt tulevat näiden kotiäitien miehiltä, ja hymyssä on säälinsekainen lisämauste :-)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti