keskiviikko 26. lokakuuta 2011

Pyörän korjaus-aforismi

Päivän aforismi - Lasten pyörän korjaus ei ole selkävaivaisen hommaa...

tiistai 21. syyskuuta 2010

Kiitos vaimolleni rauhoittavasta kokemuksesta

Olimme perheen voimin viikon etelässä lomailemassa. Hotellihuone oli tietysti riemunkirjava sekoitus puolivanhaa ja vielä vanhempaa puuta, kaakelia, laminaattia ja kirjavia huonekaluja. Eteläeurooppalaiseen tapaan katukuvaa täytti sekoväriset rihkamakaupat yms. sälä.

Kun saavuimme kotiin, en voinut muuta kuin ihmetellä suu auki kotonamme vallitsevaa harmoniaa ja rauhaa. Vaaleita sävyjä, pehmeän ruskeaa ja tavarat siististi paikoillaan. En yhtään ihmettele, etteikö kodin rauhallisuudella ja siisteydellä olisi selkeä vaikutus ihmismielen rauhallisuuteen ja tyytyväisyyteen omaan elämäänsä. Kiitos tästä elämyksestä vaimolleni :-) 

sunnuntai 20. kesäkuuta 2010

Ruokaidea Juhannukseksi

Näin se kevät on mennyt ja kiirettä pitänyt niin ettei ole ehtinyt kirjoittelemaankaan. Kuitenkin nyt kun Juhannus on muutaman päivän päässä, ajattelin jakaa erään hyvin juhlavan ruokareseptin.

Tämä ruokalaji on erikoisuus, jonka ansiosta olen töissäkin saanut ansaittua huomiota ja kateellisia katseita, kun olen valmistanut ruokaani työpaikan kahvihuoneessa. Reseptin salaisuutena on sen raaka-aineet. Kaikkihan tietävät, että kun otetaan kaksi hyvää ainesta, niiden yhdistelmä on aina vähintäänkin yhtä hyvää kuin nämä raaka-aineet erikseen. Näinpä valitsin raaka-aineiksi pitsan ja hampurilaisen, ja lopputuloksena on silmiähivelevä pitsapurilainen.



En ymmärrä, mikseivät pitseriat tai hampurilaisbaarit ole tätä itse jo aiemmin keksineet. Voi tietysti olla, että tämän gourmet-annoksen maukkauden takana piilee nimenomaan einestuotteiden salaiset raaka-aineet.

Vinkki: Meilläpäin einesruoasta käytetään nimitystä "kertakäyttöruoka", eli siis "kertsipitsa" ja "kertsihampukka". Nämä nimitykset tuntuvat jotenkin herättävän aina hilpeyttä.

lauantai 15. toukokuuta 2010

Aurinkolasien seuraava sukupolvi

Nyt kun helleraja on rikottu ja aurinko helottaa täydeltä terältä, moni suuntaa taas aurinkolasiostoksille. Suomessa aurinkolaseilta vaaditaan melkoista sopeutumiskykyä. Välillä paistaa täydeltä terältä, ja toisena hetkenä on taas hyvin synkkää ja sateista. Helppoon elämään tottunut asiakas ei haluaisi jatkuvasti olla puljaamassa aurinkolaseja pois päästä, ja etenkin jos nokalla pitää joka tapauksessa olla jonkinlaiset silmälasit, on elämä kesäaikaan yhtä lasien vaihtoa.

Aurinkolasivalmistajat ovat tähän saumaan kehitelleet itsestään tummenevia aurinkolaseja, mutta niiden ensimmäinen sukupolvi ei vielä täytä vaativampien käyttäjien toiveita. Kun aurinko alkaa paistamaan, lasit tummenevat melko hitaasti, ja kun aurinko taas menee pilveen, lasien kirkastumista saa odottaa sokkona hyvinkin pitkään. Lopputulos on usein se, ettei missään vaiheessa oikein ehdi kunnolla näkemään, kun valo ja pimeys taas vaihtavat paikkaa.

Minun aurinkolasini päättivät itse ratkaista tämän ongelman puolestani. Nyt voin vaihtaa tummennetun ja kirkkaan välillä silmänräpäyksessä, ilman lasien vaihtoa. Ja mikä parhainta, kuka tahansa voi "tuunata" omista aurinkolaseistaan seuraavan sukupolven lasit, ilman uusien aurinkolasien ostamisen tuskaa. Oheinen kuva kertonee, mistä on tarkalleen ottaen kyse:

tiistai 2. maaliskuuta 2010

Mörkö olohuoneessa

Lapset tykkää tästä sisustuselementistä, paitsi tietysti ihan pienimmät:


Kyseessä on tietysti kuntopyörä, joka muuntautuu aina saunaillan päätteeksi kuivatustelineeksi. Vihdoin järkevää käyttöä muuten niin yksinäistä elämää viettävälle kuntoiluvälineelle. Joissain kulttuureissa tosin hyödynnetään pyykkitelinettä tai oskarinoksaa tähän tarkoitukseen :-)

maanantai 15. helmikuuta 2010

Ikea-ammattilainen

Kävin tänään työreissulla Hesassa ja paluumatkalla kävin Vantaan Ikeassa. Viime viikollakin kävin. Joskus käyn menomatkalla, ihan vain vaihtelun vuoksi. Olen töissä saanut Ikea-miehen maineen. Kun olen reissussa ja soittavat minulle, kysyvät ensiksi, olenko sattumalta Ikeassa. Kiusallisen usein olen.

Minusta on vuosien saatossa kehkeytynyt oikea Ikea-ammattilainen. Joskus kun kyllästyn nykyiseen työhöni, voisin ruveta täyspäiväiseksi Ikea-konsultiksi. Pystyn esim. ostoslistan perusteella kertomaan, kuinka monen minuutin Ikea-keikka on tiedossa. Työkaverini ovat hämmästyneet siitä, miten tarkasti oikeassa olen. Tiedän parin neliömetrin tarkkuudella kunkin tuotteen sijainnin tavaratalossa. Jos kerrot minulle tuotteen nimen, en selviä sen löytämisestä (ne ovat kaikki niin samanlaisia nimiä), mutta jos sanot "vessaharja", löydän tuotteen alta aikayksikön.

Voisin hyödyntää taitojani esim. siten, että toimisin drive-in-tiskinä Ikean edustalla. Kiireiset työmatkalaiset voisivat autolla jonoon tullessaan lukea mikrofonin ostoslistansa, ja saisivat muutaman minuutin päästä tavaransa suoraan takakonttiin toimitettuna. Tai elämysmatkailijoille voisin järjestää opastettuja ryhmäkierroksia Ikeaan. Tai rikkaille liikemiehille yksityisopetusta Ikea-ostelussa. Voisivat sitten myöhemmin röyhistellä taidoillaan vaimoilleen.

Voisin myös tehdä työmatkojeni yhteydessä bisnestä Ikealla. Olen silloin tällöin tuonut vaimoni pyynnöstä sukulaisille ja naapuruston kotiäideille heidän ostoksiaan Ikeasta samalla, kun tuon tavaroita omaan kotiini. Tästä voisi oikeasti tehdä bisneksen. Lisäpalveluna huonekalujen kasaaminen, siitäkin on sattumoisin kokemusta kertynyt melkoisesti.

Tarkemmin sanottuna tästä pitäisi tehdä bisnes, ei tätä kovin pitkään hymypalkalla jaksa tehdä. Varsinkaan kun hymyt tulevat näiden kotiäitien miehiltä, ja hymyssä on säälinsekainen lisämauste :-)

torstai 4. helmikuuta 2010

Kotiteatterin sulauttaminen sisustukseen

Monessa kodissa käydään varmasti kiivasta asemasotaa kotiteatterikaiuttimien sopimisesta olohuoneen sisustukseen. Lopullisen ratkaisun saa yleensä siten, että hankkii tai rakentaa talon, jossa on erillinen "leikkihuone" iskälle.

Meillä on ainakin toistaiseksi onnistuttu istuttamaan kotiteatterilaitteisto olohuoneeseen. Tästä todisteena ao. kuva:


Näyttää tosi viihtyisältä, eikö? Tosin eipä tuota kovin hyvin voi äänielämykseksi sanoa. Hankkimastamme 5.1-kaiutinpaketista on kaikki kajarit olohuoneessa, tosin keskikaiutin ja takakaiuttimet ovat säilytyslaatikossa sohvan alla. Kuten kuvasta näkyy, käytössä olevat etukaiuttimet on saatu hienosti maastoutettua kynttilälyhdyjen yms. taakse. Siellä ne ei häiritse tunnelmaa. Edes äänellään :-)

Subbarin sijoittamisesta olen kyllä ylpeä. Siitä kirjoitin toisessa kirjoituksessajo aiemmin (9.1.2010). Kyllä Ikeaa käy siitä kiittäminen, oikeasti.

Mutta ei käy valittaminen, minä sentään sain aikoinaan kotiteatterivetoomukseni läpi. Moni ei ole saanut. Heille tosin tiedoksi, että lapsiperheessä paras äänentoistoratkaisu on langattomat kuulokkeet. Hieno keksintö.